Заявление от Физическо лице до Министерство на правосъдието от 06.03.2024

Рег. №: 1709731802-06.03.2024 | Министерство на правосъдието | Неодобрено | Дата на подаване: 06.03.2024 |

Физическо лице |

Моля да ми предоставите копие на писмо, което е изготвено от Министерство на правосъдието, във връзка с искане на Министерство на образованието и науката. Същото е изпратено на това ведомство и е регистрирано с вх. №0402-94/11.03.2022г., както и тяхното писмо с №0204-94/02.02.2022г.

Решение


Дата: 06.03.2024

След като разгледа заявлението в законоустановения срок, съгласно чл. 28, ал. 1 ЗДОИ, административният орган прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Направеното искане е на основание чл. 24, ал. 1, предложение първо във вр. с ал. 2 ЗДОИ. Същото е отправено до задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1 ЗДОИ.

Заявителят е посочил предпочитана форма за предоставяне на исканата информация – електронен вид на посочен адрес на електронна поща.

Заявлението за предоставяне на достъп до обществена информация отговаря на императивните изисквания на закона по форма и съдържание, поради което е налице основание за допускане до разглеждането му по същество.

Съгласно даденото легално определение в чл. 2, ал. 1 ЗДОИ „обществена информация” по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Понятието „обществена информация“ следва да бъде възприемано като сведение, знание за някого или нещо, свързано с обществения живот в страната. Тази обществена информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти. Следователно, обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. Обществената информация е: официална – тази, която се съдържа в актовете, издавани от държавните органи при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 ЗДОИ) и служебна – информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации (чл. 11 ЗДОИ). В случая, исканата от заявителя информация има характер на служебна обществена информация.

Ограничение до достъпа до служебна обществена информация е предвидено с разпоредбата на чл. 13, ал. 2, т. 1 ЗДОИ - административният орган може да откаже достъп до служебна обществена информация, когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение. Такава информация могат да бъдат мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации. В този смисъл е решение № 135/09.01.2023 г. по адм. д. № 5942/2022 г. по описа на Административен съд – София-град. Буквалното тълкуване на текста означава, че мненията и препоръките могат да бъдат волеизявления както на органа, издаващ съответния акт, така и на друг орган. Смисълът на това ограничение се състои в отсъствието на значимост, както и на определеност и дълготрайност на този вид служебна обществена информация. Ползвайки такива данни, гражданите не биха могли да съставят обективно и пълноценно мнение относно обществения живот и дейността на органите на държавното и местно самоуправление.

Заявителят отправя искане за предоставяне на достъп до писмо, което е изготвено във връзка с искане на Министерството на образованието и науката, същото е изпратено на това ведомство и е регистрирано с вх. № 0402-94/11.03.2022 г. По смисъла на горното тълкуване, писмата, изпратени от административен орган по искане на друг административен орган нямат самостоятелно значение, а съдържат фактически констатации, мнения, становища и други подобни във връзка с правомощията на адресата им. Търсената от заявителя служебна информация е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение, предвид което ограничението е приложимо в настоящия случай и следва да бъде отказан достъп до нея.

Изключение на ограничението по чл. 13, ал. 2 ЗДОИ е предвидено, ако е налице надделяващ обществен интерес. Не може да се приеме, че в случая е налице надделяващ обществен интерес по смисъла на § 1, т. 6 ДР ЗДОИ. Не се установяват данни, че чрез получаване на изисканото писмо би могло да се разкрие корупция или злоупотреба с власт, както и да се повиши прозрачността и отчетността на министъра на правосъдието. Изисканото писмо е част от преписка, находяща в Министерство на образованието и науката и е изпратено по искане на посоченото ведомство.

Във връзка с изложените по-горе съображения, и на основание чл. 28, ал. 2, чл. 37, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 13, ал. 2 и чл. 38 ЗДОИ, административният орган:

р е ш и:

ОТКАЗВА предоставяне на достъп до исканата от заявителя И. Е. Т. обществена информация.

92

Дата Процес
06.03.2024 15:30 Крайно решение (Неодобрено)