Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 17.06.2025

Рег. №: 1751264129-30.06.2025 | Министерство на културата | Одобрено | Дата на подаване: 17.06.2025 |

Физическо лице |

„1. Определяни ли са за вещи лица по експертизи служители(експерти) на Министерство на културата, по искане от страна на органите на Прокуратурата на Република България и/или от съдилищата?

2. Моля да посочите по какви видове експертизи се назначават експертите от Министерство на културата (напр.опазване на културното наследство, авторско право, движими и недвижими културни ценности, археология, изкуствознание и др.).

3. Има ли експерти, служители на Министерство на културата, които са включени в списъците на вещите лица към окръжните съдилища в страната? Ако да, моля да посочите общ брой на тези експерти и съответната област на експертиза.

4. Когато експерти от Министерство на културата са назначени за вещи лица, какъв е техният трудов статус за времето, необходимо за изготвяне на експертизата? Ползват ли те платен или неплатен отпуск за този период? Има ли други форми на отсъствие от основните служебни задължения, които се прилагат?

5. При изготвяне на възложени експертизи, използват ли се техника, софтуер, лабораторно оборудване, помещения, транспортни средства или други материални и нематериални ресурси на Министерство на културата от служителите на министерството, определени за вещи лица? По какъв начин се регламентира и отчита това използване? Има ли установени процедури за заплащане или компенсиране на разходите, свързани с използването на тези ресурси?

6. Има ли утвърдени вътрешни правила, наредби или инструкции в Министерство на културата, които регламентират определянето, назначаването и дейността на служители на министерството като вещи лица?Ако да, моля да посочите основните принципи и процедури, залегнали в тях.

7. Предприемат ли се мерки за предотвратяване на конфликт на интереси в случаите, когато експерти от Министерство на културата действат като вещи лица? Какви са тези мерки?

8. Осъществява ли се контрол и отчетност от страна на Министерство на културата относно ангажирането на негови служители като вещи лица, включително относно броя на възложените ескпертизи, времето за тяхното изготвяне и получените възнаграждения (без да се разкриват конкретни лични данни за възнагражденията на отделни лица)?“

Решение


Дата: 30.06.2025

Предоставям пълен достъп до наличната в Министерство на културата информация, както следва:

По въпрос № 1:

„1. Определяни ли са за вещи лица по експертизи служители (експерти) на Министерство на културата, по искане от страна на органите на Прокуратурата на Република България и/или от съдилищата?“

предоставям следната информация:

Видно от разпоредбата на чл. 396, ал.1 от Закона за съдебната власт е, че вещо лице се назначава от органа, който възлага експертизата, от съответния списък на специалисти, утвърдени за вещи лица. Касае се за назначаване от органите на съдебната система, а Министерство на културата не е част от тази система.

Доколкото в рамките на административнонаказателни производства, образувани и водени от административния орган, какъвто се явява Министерство на културата, не могат да се възлагат съдебни експертизи на вещи лица, то Министерство на културата не създава или съхранява информацията по т. 1 от заявлението. Възлагането на служители на министерството на експертизи в рамките на съдебни производства не е задължение или функция на Министерството на културата, и не става в рамките на служебното правоотношение. Аналогичен е и отговора в частта му за назначаване на вещи лица по експертизи, възложени от Прокуратурата на Република България.

В настоящия случай следва да се изложи и факта, че обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се във вече съществуващи в правния мир документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. За да се осигури достъп до обществена информация е необходимо исканата информация фактически вече да е налична, като е материализирана върху обичайните за целта носители и да се съхранява при сезирания орган.

С оглед гореизложеното и на основание чл. 33 от ЗДОИ Министерство на културата Ви уведомява, че не разполага с информацията по т.1 от заявлението.

По въпрос № 2:

„2. Моля да посочите по какви видове експертизи се назначават експертите от Министерство на културата (напр.опазване на културното наследство, авторско право, движими и недвижими културни ценности, археология, изкуствознание и др.).“

предоставям следната информация:

Отговора на този въпрос препраща изцяло към подробно изложеното в отговора на въпрос № 1, а именно, че Министерство на културата не създава или съхранява информацията по т. 2 от заявлението. С оглед на това и на основание чл. 33 от ЗДОИ Министерство на културата Ви уведомява, че не разполага с информацията по т.2 от заявлението.

По въпрос № 3:

„3. Има ли експерти, служители на Министерство на културата, които са включени в списъците на вещите лица към окръжните съдилища в страната? Ако да, моля да посочите общ брой на тези експерти и съответната област на експертиза.“

предоставям следната информация:

Съгласно чл. 38 от Наредба № Н-1 от 14.02.2023 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, Министерство на правосъдието поддържа Информационна система "Единен регистър на вещите лица". За всеки съдебен район на окръжен и административен съд се съставят списъци на специалистите, утвърдени за вещи лица.

Единният регистър на вещите лица е публично достъпен на адрес: https://experts.mjs.bg/

Министерство на културата не разполага със справка/и, по зададения от заявителя критерий. Също така Министерство на културата, като задължен субект, няма нормативно задължение в производство по ЗДОИ да изготвя качествено нова справочна информация чрез допълнително аналитично обработване, статистически справки по специално поискани от заявителя обобщения, само за да предостави налична информация по поставените в заявлението въпроси.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 33 от ЗДОИ, Министерство на културата Ви уведомява, че не разполага с информацията по т.3 от заявлението, но указва на заявителя, че същата е публично обявена на адрес: https://experts.mjs.bg/

По въпрос № 4:

„4. Когато експерти от Министерство на културата са назначени за вещи лица, какъв е техният трудов статус за времето, необходимо за изготвяне на експертизата? Ползват ли те платен или неплатен отпуск за този период? Има ли други форми на отсъствие от основните служебни задължения, които се прилагат?“

предоставям следната информация:

Служителите на Министерство на културата са в служебни правоотношения съгласно Закона за държавния служител.

Съгласно чл. 19, ал. 1 от Наредба № Н-1 от 14.02.2023 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, на вещото лице, включително и когато е служител на МВР или служител на Прокуратурата на Република България, назначен на експертна длъжност, се заплащат разходи за пътни, дневни и квартирни, необходими за изготвяне на възложената експертиза, от органа, назначил експертизата, съгласно размерите, предвидени в Наредбата за командировките в страната, приета с Постановление № 72 на Министерския съвет от 1986 г. (ДВ, бр. 11 от 1987 г.), и Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, приета с Постановление № 115 на Министерския съвет от 2004 г. (ДВ, бр. 50 от 2004 г.). Съдържанието на описаните нормативни актове отговарят на поставените въпроси.

Отделно от гореизложеното Министерство на културата не разполага със справка/и, по зададените от заявителя критерии. Министерство на културата, като задължен субект, няма нормативно задължение в производство по ЗДОИ да изготвя качествено нова справочна информация чрез допълнително аналитично обработване, статистически справки по специално поискани от заявителя обобщения, само за да предостави налична информация по поставените в заявлението въпроси.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 33 от ЗДОИ, Министерство на културата Ви уведомява, че не разполага с информацията по въпроса т.4 от заявлението.

По въпрос № 5:

„5. При изготвяне на възложени експертизи, използват ли се техника, софтуер, лабораторно оборудване, помещения, транспортни средства или други материални и нематериални ресурси на Министерство на културата от служителите на министерството, определени за вещи лица? По какъв начин се регламентира и отчита това използване? Има ли установени процедури за заплащане или компенсиране на разходите, свързани с използването на тези ресурси?“

предоставям следната информация:

Глава четвърта на Наредба № Н-1 от 14.02.2023 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица регламентира условията и реда за определяне и изплащане на възнагражденията на вещите лица. Съгласно чл. 17 от Наредбата, вещото лице има право на възнаграждение за извършената експертиза, както и направените разходи за използваните материали, консумативи, пособия, технически средства, машинно и компютърно време и други необходими разходи. Съдържанието на описания нормативен акт отговаря на поставените въпроси.

В допълнение на гореописаното ще добавим, че Министерство на културата не поддържа специализирано оборудване, софтуер, транспортни и други средства за целите на извършване на експертизи на вещи лица.

Министерство на културата не разполага със справка/и, по зададените от заявителя критерии и като задължен субект, няма нормативно задължение в производство по ЗДОИ да изготвя качествено нова справочна информация чрез допълнително аналитично обработване, статистически справки по специално поискани от заявителя обобщения, само за да предостави налична информация по поставените в заявлението въпроси.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 33 от ЗДОИ, Министерство на културата Ви уведомява, че не разполага с информацията по въпроса т.5 от заявлението.

По въпрос № 6:

„6. Има ли утвърдени вътрешни правила, наредби или инструкции в Министерство на културата, които регламентират определянето, назначаването и дейността на служители на министерството като вещи лица? Ако да, моля да посочите основните принципи и процедури, залегнали в тях.“

предоставям следната информация:

В Министерство на културата няма утвърдени вътрешни правила, наредби или инструкции, които да регламентират определянето, назначаването и дейността на служителите като вещи лица.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 33 от ЗДОИ, Министерство на културата Ви уведомява, че не разполага с информацията по въпроса т.6 от заявлението.

По въпрос № 7:

„7. Предприемат ли се мерки за предотвратяване на конфликт на интереси в случаите, когато експерти от Министерство на културата действат като вещи лица? Какви са тези мерки?“

предоставям следната информация:

Глава пета от Наредба № Н-1 от 14.02.2023 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица разписва етични правила за поведение на вещото лице. Чл. 35, ал. 2 от същата, изрично регламентира, че към всяка експертиза вещото лице представя декларация, че не е в конфликт на интереси във връзка с изготвянето й.

Недопускането на конфликт на интереси е част и от действащите етични кодекси в държавната администрация.

Министерство на културата не разполага със справка/и, по зададените от заявителя критерии и като задължен субект, няма нормативно задължение в производство по ЗДОИ да изготвя качествено нова справочна информация чрез допълнително аналитично обработване, статистически справки по специално поискани от заявителя обобщения, само за да предостави налична информация по поставените в заявлението въпроси.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 33 от ЗДОИ, Министерство на културата Ви уведомява, че не разполага с информацията по въпроса т.7 от заявлението.

По въпрос № 8:

„8. Осъществява ли се контрол и отчетност от страна на Министерство на културата относно ангажирането на негови служители като вещи лица, включително относно броя на възложените ескпертизи, времето за тяхното изготвяне и получените възнаграждения (без да се разкриват конкретни лични данни за възнагражденията на отделни лица)?“

предоставям следната информация:

С оглед изложеното по т. 1, т. 2, т. 3, т. 4 и т. 5 по-горе и на основание чл. 33 от ЗДОИ, Министерство на културата Ви уведомява, че не създава, не поддържа и не съхранява информация по т. 8 от Заявлението.

На основание чл. 26, ал. 1, т. 5 и чл. 27, ал. 2 от ЗДОИ, Решението ще бъде публикувано в Платформата за достъп до обществена информация, а съгласно чл.34, ал.3 от ЗДОИ бъде изпратено по електронен път на заявителят, на посоченият от него адрес на електронна поща.

Настоящото Решение подлежи на обжалване по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщаването му, пред съответния Административен съд.

4

Дата Процес
30.06.2025 09:15 Крайно решение (Одобрено)